mandag 10. desember 2012

Strikka oppskrift på tova tøfler til baby og barn.

Jeg har nå fått fatt å laga oppskrift på tova tøfler til barn og baby!!
Jeg har til min store ergelse funnet ut at det fantes det lite av på nettet. da måtte jeg lage fant jeg ut :)

Tova tøfler til baby og barn.

Garnforslag: mor aase, safir fra spar kjøp, østlandsgarn fra nille, trysil garn fra europris.

Til oppskriften trenger du ca 1 nøste.
jeg ville prøvd meg fram, fikk akkurat 1 nøste på 9 - 12 mnd str. 

Str: 3 (6) 9 - 12 mnd

legg opp 39 (43) 47 masker på pinne 5,5 og strikk 10 (12) 14 riller.
Så feller du 7 (7) 10 masker og strikk vidre på resterende masker totalt 5 (6) 7 riller.
så begynner du med tåfelling slik *strikk 2 masker, 2 rett sammen* gjenta fra *-* ut pinnen.
Strikk vidre 2 omganger å fell slik *1 maske, 2 rett sammen* gjenta fra *-* ut pinnen.
Strikk 2 onganger å fell 2 masker rett sammen pinnen ut. Dra så tråden over gjenværende masker å sy sammen oversiden av foten og bak. La det gjerne være åpent i skaftet. 

Toves så i maskinen i 40 - 60 grader. jeg har tovet tøflene på kort program 60 grader. men kanskje det holder med vanlig 40 grader program. 
sammen i maskinen kan du enten ha håndduk av samme farge eller dongribukse.

Jeg har laget oppskriften så den kan brukes :) 
Om du ønsker å vise fram ditt resultat så send mail så får dine tøfler plass på bloggen.

Jeg vil også si at jeg vil gjerne ha tilbakemelding på oppskriften hvordan du syns den er :)

12 kommentarer:

  1. Jeg skjønner ikke denne oppskriften :( Kan du utdype den for meg? Strikkes alt i ett stykke? På forhånd takk :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei! alt strikkes i et stykke så syes den sammen oppå foten. fra tå til legg :) håper det hjelper, bare spør igjen om noe er uklart :)

      Slett
  2. Strikket du med dobbelt garn?

    SvarSlett
  3. Denne oppskriften har du ikke laget selv!! Drops har samme oppskriften.

    SvarSlett
  4. Jeg får ikke denne oppskriften til å stemme.. Skal det felles 7 masker i hver side?

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei
      Jeg har nettopp strikket dem og stusset også på det med fellingene. Prøvde meg da fram og fant ut at vi skal felle like mange i hver side, som I den str du strikker, altså 7 m i hver side.

      Slett
  5. Kjempefine tøffler.

    SvarSlett
  6. Hvorfor legge ut en oppskrift, som tydeligvis mange her ikke skjønner? Du svarer heller ikke. Bortkastet tid for oss som har forsøkt oss på oppskriften.

    SvarSlett
  7. Hei, skal man felle 10 masker i hver side på str. 9-12 mnd? Eller er det 5 i hver side?

    SvarSlett
  8. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  9. Strikket alle 3 str.og brukte naturgarn soft. Fin oppskrift men kanskje du bør skrive at de maskene skal felles i hver side for skaft? Fikk 11 ,13 og 16 cm lengde på str. Vet du lengde i cm? Sendt deg mail med bilder. mvh Laila Berit

    SvarSlett

Tusen takk for at du besøker min blogg, Det er alltid hyggelig om du legger igjen en liten kommentar :)