søndag 28. oktober 2012

Oppskrift på heklet lyslykt !

Jeg holder på å gjør store forberedelser til julemarkedet jeg skal være med på.
Å i den forbindelsen har jeg holdt på å laget mange lys lykter, å nå skal jeg endelig dele oppskriften med dere.
 Disse vil være med på markedet. Markedet vil finne sted 17-18 November, på stjørdal.

Oppskrift:
Nål: 4.5 mm( om du ønsker luftigere "hull mønster" kan du bruke tykkere pinne)
Garn: dobbel baby ull eller enkel tråd superwash ull.

Tips: første omgang starter alltid med luftmasker istede for masker, avsluttes med 1 kjedemaske.
Bortsett fra når man begynner med mønsteret. Det er også ikke avgjørende for arbeidet hvor mange masker det blir for hver runde i økingen.
1omg: hekle 4-5 luftmasker. Om du har større glass bruker du 5-6 luftmasker.
2omg: hekle 2luftmasker, 12 helstaver, 1 kjedemaske i enden. 
3omg: hekle 2, luftmasker, 2 helstaver i hver maske, avslutt med kjedemaske.

omgang 3 fortsetter du med til du når ønsket størrelse i forhold til glasset, men jeg vil gjerne gi tips på at når du har heklet rundt en runde å måler å tenker, "1 runde til så er det grei størrelse" så stopper du å øke, for jeg opplever at det øker en del etter økingen.
Mønster:
1omg: 2 luftmasker, *3 helstaver i første maske, hopp over 2 masker, 3 helstaver i 1 maske, avslutt med kjedemaske.*
Gjenta fra *-*.
2omg: kjedemaske over de 3 første helstavene fra første omgang, 3 helstaver i mellom 2 grupper med helstaver. dette gjentaes igjennom hele heklingen, ved siste helstav gruppe lager du 1-2 luftmasker og avslutt med kjedemaske. 
Jeg velger å gjøre start og avsluttning slik pga. at det ellers ble så mange hull som ikke fulgte med i mønsteret og at jeg opplever at det blir penest mulig søm å gjøre det slik. 

Jeg hekler oppover og måler glasset etter og hvert som det blir lengre, jeg strekker gjerne stykket og hekler 2-3 omg med fastmasker som pynt. 


Sy i alle løse tråder, og som pynt bruker man pyntebånd og nål å syr båndet igjennom den siste runden med staver. 
jeg vil gjerne at du linker tilbake til bloggen om du bruker denne oppskriften.
Kom gjerne med tilbake melding om noe skulle være uklart eller feil.
Ros taes med ett stort takk :)

14 kommentarer:

  1. Med helstav mener du vanlig stav?
    Disse var kjempe søte så jeg har lyst til å prøve selv :D

    SvarSlett
    Svar
    1. hei, ja det er brukt vanlig hel stav.
      Det må du gjerne gjøre, veldig fornøyd med at andre også får nytte av min oppskrift :)
      Send nå gjerne bilde så kan jeg legg ut på bloggen!

      Slett
  2. Akkurat slik oppskrift eg treng nett no! ;) Tusen takk for at du delar!
    Siri

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Siri :)
      Alltid hyggelig at andre setter pris på det man legger ut :) gjerne ta bilde å send på mail, så kan dine lykter også komme med på bloggen :)
      Christina

      Slett
  3. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  4. Kjempefine disse må prøves etterhvert :)

    SvarSlett
    Svar
    1. tusen takk! alle som ønsker kan evt, sende bilde på mail så kan jeg legge ut ditt bilde på bloggen. uansett om det en liten vri på de altså :)

      Slett
  5. Åh så fine de ble!

    Lager du bunn, eller går du rett på rundt glasset?
    Mulig jeg er litt teit, men forsto det ikke helt ut fra oppskriften :P Og når du kommer mot toppen på glasset, så innsnevres ofte glasset litt og blir mindre i omkrets, hvordan gjør du det med hekling her, bare fortsetter du som du gjorde tidligere eller "feller" du inn?

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei, Tusen takk :) oppskriften har bunn ja.
      I toppen har jeg variert litt, jeg har alltid pynte tråd slik at denne hjelper til å innsnevre der. men om man ønsker kan man gjøre det i fastmaske raden på slutten :)

      Slett

Tusen takk for at du besøker min blogg, Det er alltid hyggelig om du legger igjen en liten kommentar :)